11/09/1401 نویسنده : الناز زارعی
500 0 0

🔴 مجوز ایجاد دو پایانه صادراتی همجوار با شهرک صنعتی در خراسان‌رضوی صادر شد ویژه

چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: 🔺مجوز ایجاد ۲ پایانه صادراتی همجوار با شهرکهای صنعتی چناران و خیام در نیشابور با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان صادر شد. ایجاد ۲ پایانه صادراتی مزبور در راستای تسهیل بازاریابی برای واحدهای تولیدی در کشورهای مقصد صادراتی و کاهش هزینه های این بخش برای صادرکنندگان است. 🔺بنگاه های اقتصادی مستقر در شهرکهای صنعتی به دلیل اینکه اغلب کوچک هستند، شاید فرصت کافی برای بازاریابی محصول خود در کشورهای مقصد صادراتی را نداشته باشند از این رو پایانه های صادراتی می توانند کار بازاریابی را برای این بنگاه ها یا واحدهای تولیدی در کشورهای مختلف انجام دهند. 🔺زمانی که یک پایانه صادراتی در محدوده شهرک صنعتی ایجاد می شود، دفاتر گمرکی نیز در آن محدوده مستقر شده و گمرک می تواند در همان محل تشریفات گمرکی را برای کالاهای صادراتی انجام دهد تا دیگر نیازی به طی مسافت از شهری به شهر دیگر از سوی تولیدکننده یا صادرکننده برای انجام تشریفات گمرکی نباشد.

10/22/1401 نویسنده : الناز زارعی
427 0 0

🔴 چالش عدم مدیریت یکپارچه مرزی؛ عدم تفویض اختیار یا تعارض قوانین؟ ویژه

🔺اواخر دی ماه 1399 وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت تا طرح مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی را به منظور یکپارچه سازی پایانه های مرزی اجرایی کند؛ در همین راستا سندی تحت عنوان یکپارچه‌سازی هوشمند پایانه های مرزی پیشنهاد شد. به رغم ابلاغ این طرح و برگزاری جلسات متعدد در این رابطه ، هنوز بخش خصوصی در خصوص عملکرد دستگاه های متعدد مستقر در مرز رضایتی ندارد و همواره از توقف های طولانی کامیون ها و هزینه های دموراژ گلایه مند است، چرا که فعالان حوزه ترانزیت بر این باورند که دستگاه های مربوطه دچار موازی کاری هستند و رویکرد ملی برای حل این مساله ندارند. 💢تعارض قوانین مانع اصلی در مدیریت یکپارچه مرزی 🔺مدیرکل گمرک مرزی دوغارون تایباد بخشی از این مساله را ناشی از تعارض قوانین می داند و می گوید: در کشور ما قوانین و مقررات زیادی وجود دارد که بعضا این قوانین در تعارض با یکدیگر هستند که قوانین موجود در خصوص مدیریت مرزها نیز از این قاعده مستثنی نیست البته ناگفته نماند برخی از سازمان های مستقر در مرزی نیز به صورت جزیره ای عمل می کنند نه با رویکرد ملی. به طوری که هر ارگانی عنوان می کند از سلسله مراتب خود دستور می گیرد. این در حالی است که در ماده 12 قانون امور گمرکی چنین آمده است: «به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارتخانه ها و سازمانهای مسؤول سایر کنترلها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام نمایند.

10/18/1401 نویسنده : الناز زارعی
387 0 0

📌طفره رفتن برخی نهادهای محلی از تسهیل تردد تجاری در مرز دوغارون ایران با افغانستان ویژه

راهداری خراسان رضوی تلاش کرده است تا زیرساخت‌های لازم را برای آسان کردن ترددهای مرزی در پایانه دوغارون استان ایجاد کند اما برخی نهادهای محلی دست‌اندرکار گویا بنا دارند همچنان از همکاری شانه خالی کرده و از استقرار و فعالیت در چهارچوب زیرساخت‌های فراهم شده، طفره بروند. 🔸به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مسوولان پایانه های مرزی دوغارون در مرز افغانستان و نیز لطف آباد و سرخس در مرز خراسان رضوی با ترکمنستان، در هشت ماه سال جاری ۲۰۰ هزار تردد تجاری از این پایانه ها انجام شده است که شامل حمل و نقل بار ترانزیت ورودی و خروجی، صادرات و واردات و البته تردد کامیونهای خالی بوده است. 🔸گاهی ناوگان حمل بار با عبور از خط صفر مرزی بار خود را در کشور مقابل از طریق بارسپاری (ترانشیپمنت) در ناوگان جاده ای یا ریلی کشور همسایه تخلیه می کنند و سپس به داخل کشور باز می گردند و بدین ترتیب شماری از ترددهای ثبت شده مربوط به کامیونهای خالی است.