• 5219
  • 366 مرتبه
  • 06/22/1401

تجارت آزاد ایران و اوراسیا در ماه‌های آینده نهایی می‌شود

تجارت آزاد ایران و اوراسیا در ماه‌های آینده نهایی می‌شود

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان گفت: مذاکرات میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مورد مقدمات آزادسازی تجارت در مرحله قانون‌گذاری از سوی کشورها قرار دارد و طی چند ماه آینده نهایی می شود.

 اکبر گداری در همایش تجاری ایران و ارمنستان اظهار کرد: طی یک سال گذشته با آغاز دولت سیزدهم ۹ دوره مذاکره میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مورد مقدمات آزادسازی تجارت صورت گرفته و مسائل اجرایی انجام شده است؛ اما این مذاکرات در مرحله قانون‌گذاری از سوی کشورها قرار دارد و طی چند ماه آینده نهایی خواهد شد.

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان افزود: اگرچه ارمنستان سه میلیون جمعیت و وسعت حدود ۳۰ هزار کیلومتری دارد از این رو نمی‌تواند جاذبه تجاری داشته باشد، اما این کشور به عنوان تنها مرز زمینی ایران با کشور عضو اتحادیه محسوب می‌شود که مرزهای دیگر آن با دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه بسته است؛ بنابراین پتانسیل زیادی ایجاد می‌کند و بخشی از کالاهای صادراتی مزیت رقابتی دارد به همین دلیل در بازار ارمنستان جمعیت و وسعت را در نظر گرفتن خطا است.

گداری با بیان اینکه در دو سال اخیر شرکت‌ها و هیأت‌های تجاری به ارمنستان تردد بسیاری داشتند، تصریح کرد: بازار این کشور با برخی از کشورهای همسایه ایران تفاوت ویژه‌ای دارد، بسیاری از کالاها نمونه مشابه در کشورهایی مانند عراق و افغانستان ندارد؛ اما در ارمنستان محصولات از اکثر کشورهای جهان وارد می‌شود و کالاهای ایرانی باید با محصولات دیگر رقابت کند.

وی تاکید کرد: ارمنستان بازار رقابتی برای ایران فراهم می‌کند که ۵ میلیارد دلار واردات و سه میلیارد دلار صادرات دارد.

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان گفت: ارمنستان مواد خام را وارد و پس از فرآوری برای برندهای مشهور جهان صادر می‌کند به همین دلیل بازار باکیفیتی را دارد که همکاری‌های بین‌المللی موجب توسعه تجارت از این کشور به وجود آورده است.